info@whitedots.nl | Voor 17:00 uur besteld is dezelfde dag verzonden | Gratis verzending voor orders boven €100 ,- | Shop hier de mooiste duurzame items
Selecteer een pagina

Op zoek naar een nieuwe Netflix verslaving? Wij hebben dé serie gevonden! Girlboss gaat over Sophia Amoruso en is gebaseerd op haar gelijknamige autobiografie #Girlboss. De serie is het waargebeurde verhaal over hoe zij haar succesvolle online onderneming Nasty Gal is begonnen.

De serie zit vol humor, maar laat ook zien welke struggles ze in het leven heeft gehad, voordat ze haar succesvolle onderneming opzette. Spoiler alert.. Ook haar succes is niet komen aanwaaien. Ze heeft flink moeten knokken om te komen waar ze nu is. Daarom is de serie naast leuk om te kijken, ook een inspiratie om door te pakken met je eigen business.

Het verhaal van Sophia Amoruso

Sophia Amoruso werd geboren in 1984, in San Diego California. Op haar 22ste begon ze met haar bedrijf. Het was niet meteen de webshop Nasty Gal wat ze opzetten. Ze begon klein en opende een eBay account, wat ze Nasty Gal Vintage noemde. Via dit account verkocht ze vintage kleding.

Het is niet helemaal duidelijk waarom het eBay account van Sophia stopte. In eerste instantie werd er door haar zelf gezegd (en zo wordt het ook verteld in de serie) dat eBay haar account blokkeerde. Ze volgde niet de regels van eBay en daardoor moest ze stoppen. Later heeft ze ook gezegd zelf te zijn gestopt met het account, omdat ze te veel negatieve reacties kreeg. Dit wilde ze voorkomen en ze is vervolgens haar eigen site gestart.

Hoe het dus precies is gegaan weten we niet. Maar we weten wel dat in 2008 Sophia besloot de online webshop Nasty Gal te starten. Ze stopte met vintage kleding, en ontwikkelde haar eigen merk. Dit groeide uit tot een zeer succesvolle onderneming, met op haar hoogtepunt, in 2013, een omzet van 23 miljoen (!)

Hoe alle kleding van Nasty Gal gemaakt wordt is helaas niet helemaal duidelijk. Ze geven geen volledige transparantie. Wel weten we dat in de collecties vaak vegan leer en suede wordt gebruikt. Er wordt dus wel wat rekening gehouden met duurzaamheid, maar in hoeverre dit door het hele bedrijf wordt doorgevoerd is onduidelijk.

Sophia Amoruso

De echte #Girlboss

Naast dat Sophia een succesvolle webshop heeft opgericht, heeft ze ook de autobiografie #Girlboss geschreven. Het boek werd gepubliceerd in 2014, en was een onmiddellijk succes. Het boek stond 20 weken in de New York Times Bestellers lijst.

Ze is in 2015 gestopt als CEO van Nasty Gal. In 2017 is ze vervolgens een nieuwe onderneming gestart, Girlboss Media. Girlboss Media is een foundation die vrouwelijke ondernemers steunt met het opzetten van hun eigen business. Dit doen ze zowel financieel als met marketing en branding. Het platform is daarnaast ook bedoeld als inspiratie en verteld verhalen van andere vrouwelijke ondernemers en geeft tips & tricks over ondernemen. (kijken dus ;))

Helaas komt er geen tweede seizoen van #Girlboss. (we hebben een traantje weggepinkt) Maar het eerste seizoen moeten jullie zeker zien. Het is vooral een aanrader voor iedereen die ook de ambitie heeft om voor zichzelf te beginnen, of al voor zichzelf bezig is. In onze ogen is Sophia Amoruso een echt voorbeeld op het gebied van online ondernemerschap. Ze heeft haar bedrijf helemaal van niks opgebouwd, door simpelweg hard te werken. Voor ons is ze de echte Girlsboss.