info@whitedots.nl | Voor 17:00 uur besteld is dezelfde dag verzonden | Gratis verzending voor orders boven €100 ,- | Shop hier de mooiste duurzame items
Selecteer een pagina

Een bezoek aan Berlijn stond al héél lang bovenaan onze wishlist. Dit komt doordat de stad bekend staat als één van de groenste steden van Europa. Maar ook omdat we veel gehoord hadden over de chille vibe van de stad, en over de vele bezienswaardigheden en hotspots om wat te eten, drinken en stappen. We konden daarom niet wachten om de stad te bezoeken.B

De reis naar Berlijn hebben we gedaan met de trein. Van Amsterdam naar Berlijn is er een rechtstreekse verbinding, en de reis duurt in totaal zo’n 6 uur. Dit lijkt langer dan vliegen, maar als je alles bij elkaar op rekent wanneer je met het vliegtuig gaat; eerder aanwezig zijn, douane, boarden etc. Doe je er vrijwel net zo lang over. We hebben gekozen voor de trein omdat dit een veel duurzamere manier van reizen is. Treinen zorgen voor  minder CO2 uitstoot dan vliegtuigen. Een ander groot voordeel van reizen met de trein, is dat je meteen in het centrum van de stad aankomt.

We vertrokken op donderdagavond naar Berlijn toe, en hadden op zondagochtend weer de trein terug naar Amsterdam. Tijdens onze trip verbleven we in het Singer Hostel. Een fijn hostel, met goed personeel, ruime en schone kamers en een prima ontbijt (Ontbijt kost €5,- per dag)

We gingen er twee dagen naartoe, (achteraf gezien veel te kort) en we kunnen alvast verklappen dat we het FAN-TAS-TISCH vonden! Berlijn is zoals iedereen al tegen ons had gezegd een ontzettend toffe stad. Om je mee te nemen in onze trip hebben we alles vastgelegd. Ook hebben we wat extra tips toegevoegd over duurzame plekken om te shoppen en leuke plekken om te eten.

Dag 1 van ons weekend in Berlijn

Wij begonnen onze dag met een ontbijt bij het hostel, en tijdens het eten bespraken we onze dagplanning. We besloten om de dag te gaan beginnen met een bezoek aan Topografie des Terrors. Daarna wilde we kort even langs Checkpoint Charlie, om vervolgens door te gaan naar het Holocaustmonument. Na het Holocaustmonument wilde we even de tijd om ergens te eten, om daarna als laatste langs bij de Reichstag te gaan.

We besloten ook gelijk om alles op de fiets te gaan doen. Fietsen hadden we gehuurd bij Fat Tire, in de buurt van het Alexanderplatz. Het is makkelijk om in Berlijn alles met de fiets te doen, omdat de stad vrij vlak is en er zijn goede fietspaden zijn. Daarnaast is het een hele duurzame manier van reizen.

Adres Fat Tire: Panoramastraße 1a

Stop 1 Topografie des terrors

Het was niet de meest luchtig start van de dag, maar Topografie des Terrors mag je zeker niet overslaan als je in Berlijn bent. Het museum laat in beeld de Tweede Wereld Oorlog zien, van het begin tot het einde. We kunnen niet anders zeggen dan dat we echt onder de indruk waren van de expositie. De beelden die ze daar tonen hadden wij nog nooit eerder gezien. De expositie nam je ook echt stap voor stap mee in het hele verloop van de oorlog.

Mocht je net als wij ook alle teksten willen lezen naast de foto’s, zorg er dan voor dat je genoeg tijd neemt om het museum te bezoeken. Voor je het weet ben je ook 3 uur bezig(!)

Topografie_des_terrors_Berlijn

Adres: Topografie des Terrors: Niederkirchnerstraße 8, 10963 Berlin, Duitsland

Stop 2 Checkpoint Charlie

We hadden al gelezen dat het niet de moeite waard was, maar, zo eigenwijs als we zijn, wilde we het toch even zien. Helaas moeten we iedereen die het heeft afgeraden gelijk geven, je kunt dit écht beter overslaan. De checkpoint is een replica en niet een origineel checkpoint van vroeger. Daarnaast is het een foute toeristische attractie geworden, waar je tegen betaling op de foto kan met mannen die verkleed zijn als soldaten. Snel voorbij lopen dus!

Adres: Friedrichstraße 43-45, 10117 Berlin, Duitsland

Stop 3 Holocaustmonument

Na Checkpoint Charlie, zijn we naar het holocaustmonument gegaan. En ook dit is, net als Topografie des Terrors, indrukwekkend. Het monument bestaat uit 2.700 grijze betonnen blokken, die symbool staan voor de Joden die zijn omgekomen tijdens de Holocaust. Er is geen expliciete betekenis gegeven aan het moment, omdat de architect ervan, Peter Eisenman, wil dat het monument aanzet tot nadenken. Als je er bent vergeet dan niet ook het (gratis) museum onder het monument te bezoeken.

Holocaust_Monument_Berlijn

Adres: Cora-Berliner-Straße 1, 10117 Berlin, Duitsland

Na het holocaust monument besloten we wat te gaan eten. We pakte de fietsen om naar restaurant District Môt te gaan, want daar hadden we goede verhalen over gehoord. Het is een Asian Streetfood restaurant, waar ze ook vegetarische opties hebben. Het restaurant was ongeveer 10 minuten fietsen van het Holocaust museum vandaan. We bestelde vegetarische noedelssoep, en het was echt super lekker! Ook de bediening was goed en het restaurant was leuk ingericht. Zeker een aanrader

meer tips over vegan en vegetarische restaurant staan onder aan de pagina

Stop 4 Reichstag

Als je in voor de eerste keer Berlijn bent kun je zeker de Reichstag niet overslaan. Het is namelijk een van de mooiste bezienswaardigheden van de stad. Het gebouw heeft een massieve en imposante architectuur, met op het dak een grote glazen koepel. Het leuke is dat je het gebouw niet alleen maar van buitenaf kunt bewonderen. Je kunt namelijk naar de koepel op het dak gaan. Tip! Reserveer vooraf je kaartjes, want dan heb je geen lange wachttijden. Wanneer je in de koepel bent, heb je een prachtig uitzicht over de stad.

Er is nog wel wat anders bijzonder aan dit gebouw, behalve de architectuur. Vanuit dit gebouw wordt Duitsland namelijk geregeerd. Korte toelichting over de geschiedenis. Het gebouw werd geopend in 1894, en werd gelijk in gebruik genomen als regeringsgebouw. In 1933 brak er brand uit, waarna de wederopbouw lang heeft geduurd. Pas tijdens de Koude Oorlog zijn ze met het herstel begonnen. Vanaf 1999 is het gebouw weer opnieuw in gebruik genomen door het Duitse parlement.

Reichstag_Berlijn

Adres: Platz der Republik 1, 11011 Berlin, Duitsland

Na de Reichstag besloten we naar het restaurant Momos te fietsen, om daar te eten en onze eerste dag af te sluiten. Het restaurant staat bekend om zijn dumplings. Deze bestelde wij dan ook, met wat salades ernaast. Als toetje namen we de Pecan Choc Brownie, Yum! Het eten was echt heerlijk en maakte het een fijne afsluiting van onze eerste dag in Berlijn.

Dag 2 van ons weekend in Berlijn

Voor dag twee besloten we eerst langs de Wochenmarkt te gaan, om daar ook meteen een brunch/lunch te doen. Daarna gingen we toch nog even door naar het Joods museum, en we sloten de dag af bij de Berlijnse Muur. Ook dit keer pakken we weer de fietsen.

Stop 1 Wochenmarkt

We startte dag twee bij de Wochenmarkt. Het was voor ons even zoeken, maar uiteindelijk hadden we de markt gevonden in een oude markthal. De markt stond vol met kraampjes die groente en fruit verkopen, maar ook bloemen, wijn en eten. Je vind er dus van alles wat! Aan de zijkanten van de markt zijn ook vaste stand, dit zijn vooral stands met eten. Er hangt hier een hele fijne sfeer, en het werd niet overspoeld met toeristen. (ook weleens fijn)

Wochenmarkt_Berlijn

Let op! De markt is er alleen op vrijdag en zaterdag.

Adres: Markthalle IX in de Eisenbahnstraße 42/43

Stop 2 Joods museum

Tijdens onze trip naar Berlijn hadden we al veel gezien over de Tweede Wereld Oorlog, en om dit goed af te sluiten wilden we ook nog een bezoek brengen aan het Joods Museum. Het was een mooi en rustig museum. De expositie liet veel persoonlijke brieven en foto’s zien, van Joden die zijn overleden tijdens de Holocaust. We moeten wel eerlijk bekennen dat dit museum niet een hele diepe indruk achterliet. Het was mooi, maar niet iets unieks.

Adres: Lindenstraße 9-14, 10969 Berlin, Duitsland

Stop 3 Berlijns muur

Als laatste gingen we naar het meest bekende stuk van de Berlijnse Muur, de East Side Gallery. Toen we er eenmaal waren was het er ontzettend druk. Dit was (bleek toen we er naartoe liepen) niet alleen vanwege iedereen die de muur wilde bezoeken. Er was een antiekmarkt deze dag bij de muur, én een foodtruckmarkt. Dit vonden we echt onwijs leuk! Nadat dat we langs de muur waren gelopen, zijn we dus ook nog op beide markten geweest.

Bij de Foodtruckmarkt hadden we ook meteen wat gegeten. Met de live muziek op de achtergrond, een burger in de ene hand en een wijntje in de ander, was dit een perfect einde van onze twee dagen in Berlijn.

Berlijnse_muur_Berlijn

Adres: Mühlenstraße 3-100, 10243 Berlin, Duitsland

Duurzame winkels

Wat wij helaas niet hebben kunnen doen op deze trip is winkelen. Jammer vinden we wel, zeker omdat Berlijn veel duurzame winkels heeft. Maar onze volgende trip naar Berlijn is al geboekt (zo leuk vonden we het) en we weten nu al welke winkels op ons lijstje staan om te bezoeken:

• Checkpoint Second Hand Berlin
    Schivelbeiner Straße 35
  • Grüne Erde
    Oranienburger Straße 1-3

Een aantal van deze tips hebben we van Berlijn-blog

Na ons volgende bezoek aan Berlijn zullen we weer een verslag maken, en alles met je delen over duurzaam winkelen. Ook zorgen we dan voor een nog completer overzicht van tofste vintage- en duurzame winkels. Mocht je zelf ook op zoek zijn naar duurzame kleding, bekijk dan onze shop.

Vegan en vegetarische restaurants

Onze tips voor vegan en vegetarische restaurants hebben we van Happy Cow gehaald. Hier vind je alle vegan en vegetarische restaurant van Berlijn. Op ons wensenlijstje staat voor volgende keer:

• Brammibal’s Donuts
    Skalitzer Straße 75
  • La Stella Nera
    Leykestraße 18

p.s. Duurzame hotels hebben we nog niet gevonden in Berlijn. Mochten jullie daarom tips hebben voor ons dan horen wij het heel graag!